Klevgränd jobbar med idéer i gränslandet musik, film, interaktion och liveunderhållning. Vi drivs av utmaningen och möjligheten att förmedla ljud, musik och bild på nya sätt och gör allt från appar till fasta installationer.






Music Implementation
We're happy to announce that the Sensory Spaces iOS app developed by Hello Monday is online! Thanks to Klevgränds own software "AudioCue" we made it possible to add real time DSP effects and play several audio tracks in sync.

In Appstore: Sensory Spaces - By Mew and B&O PLAY ×


Klevgränd Produktion – en av aktörerna bakom Swedish Music Hall of Fame.
När Stockholms nya musikaliska mötesplats, Swedish Music Hall of Fame, slog upp portarna för allmänheten den 7 maj 2013 var det Klevgränd Produktion som stod för filmbearbetning och installationer. Klevgränd har producerat 18 pekskärmar, 13 bildspel 9 filmer som alla förmedlar musikaliska historier från den svenska populärmusikens utveckling från tidigt 1920-tal fram till idag.

-Jag är så glad för att vi på ett musikaliskt och snyggt sätt kan visa brokigheten, och därmed styrkan, som tio decennier av populärmusik har skapat. I samarbete med Klevgränd Produktion har vi lyckats få till en ny modern och innovativ upplevelse för alla våra besökare, säger Charlotte Wiking, VD för Swedish Music Hall of Fame. Förutom installationer på plats så har Klevgränd också producerat Swedish Music Hall Of Fames hemsida.×

maryam iphone

Musik & iPhone applikation

Maryam är teater i mobiltelefonen. Via en app med röster och instruktioner gör publiken en utflykt i staden via kartor och platser. GPS-koordinaterna gör att historien i hörlurarna triggas igång. Under utflykten kan publiken dela med sig av tankar och ta del av andras reflektioner.

Teatern utspelar sig på flera platser i Sverige samtidigt, bl a på Kunliga Dramaten i Stockholm under maj 2013.

Klevgränd har producerat iOS-versionen av appen och musiken. Dramat och musiken spelas upp med hjälp av Klevgränds egna musikmotor AudioCue.

×
polar_klevweb3

Swedish Music Hall Of Fame utställningen om Polar Music Prize på Djurgården. Klevgränd har producerat interaktiva skärmar och filmer som lyfter fram framträdanden från tidigare ceremonier.

×

Haimon
Haimon är en interaktiv film som upplevs i mobiltelefonen. Dramat handlar både om kärleken mellan ett ungt par och om ett växande avstånd mellan centrum och periferi. Föreställningen reflekterar också över upploppen i Husby 2013.

Klevgränd har utvecklat appen för iOS och Android samt skrivit delar av musiken.
Kund: RATS Teater

×
jds_goodpic

The Wild Roses Experiment
Using Audio Cue we helped hit-maker John de Sohn to find a new way to reach out with his new single "Wild Roses". We created a HTML5 campaign "The Wild Roses Experiment" that went live before the official release of the single. During two weeks participating in the digital experiment was the only way that fans could listen to the song.

The site works equally well in mobile browsers as in your computer and resulted in a completely new way of listening and interacting with music.

Client: John De Sohn, SONY music.
Idea, design, production and audio-related interaction: Klevgränd
Other web production: A3J

Experience The Wild Roses Experiment

×
syncmix_pic

iOS Application (iPhone/iPad)

Together with Calle Sjönell and Joseph Fraioli Klevgränd created an iOS app that connects three different sync protocols: Control Voltage (CV), MIDI and WiST. Read more at syncmix.net

Development and design: Klevgränd
Idea: Calle Sjönell, Joseph Fraioli

×

SquashIt - a new audio plug-in for Mac and iPad!
A new multiband distortion effect suitable for any kind of instrument or sound due to its unique and adaptive distortion algorithms.

Visit squashit.klevgrand.se for more info.

×

Vandelay multiband echo device - a new audio plug-in for iOS and Mac OSX

Visit Vandelay product site for more info.

×

På Svenska Kyrkans bönesite kan man be en virtuell bön som sedan skickas anonymt till någon av Sveriges domkyrkor. Klevgränd Produktion gjorde backend och administreringssystem samt SEO. Gjordes tillsammans med Rebenga för Forsman och Bodenfors

http://svenskakyrkan.se/be/

×

shadexplorer

Shadexplorer är en fotosite skapad av Thomas Jansson och Thomas Happ. Musik och ljudläggning är gjord av Klevgränd och spelas upp genom AudioCue.

×

iPhone-app som spelar upp en teaterpjäs (ljudberättelse) baserat på GPS. Musiken i applikation spelas upp genom AudioCue. Klevgränd har producerat appen.

×

Kista Teaters föreställning Lise & Otto utspelas på två olika scener samtidigt. En blandning av teater och spelfilm där hälften av publiken möter Lise och den andra hälften möter Otto, samtidigt som de möter varandra virtuellt. Klevgränd skapade alla virtuella 3D-miljöer samt förinspelade filmscener.

×

Webb-baserad direktsänd teaterföreställning där tittarna via sms, twitter eller webbformulär hade möjlighet att interagera i realtid. Klevgränd skapade rendering av bakgrundsprojektioner som visades live, Caspar CG integrering, backend samt administrationssystem för inkommande meddelanden.

×
aq-01

En ny musikmotor anpassad för interaktivitet.

Läs mer på audiocue.se

Seamless sound and music in interactive applications will make the graphical implementation look and feel better. When experiencing sound and graphics at the same time, the human mind combines the two medias into one. Just like a very good graphical implementation makes the music sound better, a good musical implementation makes the moving pictures look better. A good musical implementation means music that synchronises and plays well with graphics in an aesthetic, dramatic, narrative and functional way.

Klevgränd has developed a middleware audio and music engine that focuses on adaptive music. It basically consists of two parts; an editor where the composer defines all sound, music and rules of how it can - and should - be play-backed and a pre-compiled library (one for each platform) to be used for implementing the composer’s work.

Who should and can use AudioCue?

AudioCue is targeting two types of professionals: composers/music producers creating adaptive music, and developers for implementing and using it in real applications.

A composer/music producer who is used to working in a digital environment (a DAW, like Logic, Pro-Tools or Cubase) will have no problem understanding the concepts of AudioCue and can easily start creating adaptive music. Any developer can integrate AudioCue into their application in a few simple steps.

Johan Sundhage, the founder of the AudioCue Engine, used to describe it like follows: The purpose of the AudioCue playback engine is to make the music sound as if there actually were real musicians interpreting and performing a song, fully comparable to how a live theatre orchestra would do it; when the actor reaches a pre-defined line in the script, the bandleader cues the orchestra to move on to the next piece in a musical and nice-sounding way without breaking the tempo.

×
Narkoswebben

Flashbaserad webbsida för barn som ska in på operation och sövas med narkos. Klevgränd har gjort sitemotor, ljud och backend.

Klient: Ambient Media för Astrid Lindgrens Barnsjukhus

Narkoswebben

×