Klevgränd jobbar med idéer i gränslandet musik, film, interaktion och liveunderhållning. Vi drivs av utmaningen och möjligheten att förmedla ljud, musik och bild på nya sätt och gör allt från appar till fasta installationer.






Music Implementation
We're happy to announce that the Sensory Spaces iOS app developed by Hello Monday is online! Thanks to Klevgränds own software "AudioCue" we made it possible to add real time DSP effects and play several audio tracks in sync.

In Appstore: Sensory Spaces - By Mew and B&O PLAY ×


Klevgränd Produktion – en av aktörerna bakom Swedish Music Hall of Fame.
När Stockholms nya musikaliska mötesplats, Swedish Music Hall of Fame, slog upp portarna för allmänheten den 7 maj 2013 var det Klevgränd Produktion som stod för filmbearbetning och installationer. Klevgränd har producerat 18 pekskärmar, 13 bildspel 9 filmer som alla förmedlar musikaliska historier från den svenska populärmusikens utveckling från tidigt 1920-tal fram till idag.

-Jag är så glad för att vi på ett musikaliskt och snyggt sätt kan visa brokigheten, och därmed styrkan, som tio decennier av populärmusik har skapat. I samarbete med Klevgränd Produktion har vi lyckats få till en ny modern och innovativ upplevelse för alla våra besökare, säger Charlotte Wiking, VD för Swedish Music Hall of Fame. Förutom installationer på plats så har Klevgränd också producerat Swedish Music Hall Of Fames hemsida.×

maryam iphone

Musik & iPhone applikation

Maryam är teater i mobiltelefonen. Via en app med röster och instruktioner gör publiken en utflykt i staden via kartor och platser. GPS-koordinaterna gör att historien i hörlurarna triggas igång. Under utflykten kan publiken dela med sig av tankar och ta del av andras reflektioner.

Teatern utspelar sig på flera platser i Sverige samtidigt, bl a på Kunliga Dramaten i Stockholm under maj 2013.

Klevgränd har producerat iOS-versionen av appen och musiken. Dramat och musiken spelas upp med hjälp av Klevgränds egna musikmotor AudioCue.

×
polar_klevweb3

Den 17 augusti öppnade Swedish Music Hall Of Fame utställningen om Polar Music Prize. Vi har producerat film till utställningen med framträdanden från tidigare ceremonier.

×

På Svenska Kyrkans bönesite kan man be en virtuell bön som sedan skickas anonymt till någon av Sveriges domkyrkor. Klevgränd Produktion gjorde backend och administreringssystem samt SEO. Gjordes tillsammans med Rebenga för Forsman och Bodenfors

http://svenskakyrkan.se/be/

×

shadexplorer

Shadexplorer är en fotosite skapad av Thomas Jansson och Thomas Happ. Musik och ljudläggning är gjord av Klevgränd och spelas upp genom AudioCue.

×

iPhone-app som spelar upp en teaterpjäs (ljudberättelse) baserat på GPS. Musiken i applikation spelas upp genom AudioCue. Klevgränd har producerat appen.

×

Kista Teaters föreställning Lise & Otto utspelas på två olika scener samtidigt. En blandning av teater och spelfilm där hälften av publiken möter Lise och den andra hälften möter Otto, samtidigt som de möter varandra virtuellt. Klevgränd skapade alla virtuella 3D-miljöer samt förinspelade filmscener.

×

Webb-baserad direktsänd teaterföreställning där tittarna via sms, twitter eller webbformulär hade möjlighet att interagera i realtid. Klevgränd skapade rendering av bakgrundsprojektioner som visades live, Caspar CG integrering, backend samt administrationssystem för inkommande meddelanden.

×
aq-01

En ny musikmotor anpassad för interaktivitet.

Läs mer på audiocue.se

Seamless sound and music in interactive applications will make the graphical implementation look and feel better. When experiencing sound and graphics at the same time, the human mind combines the two medias into one. Just like a very good graphical implementation makes the music sound better, a good musical implementation makes the moving pictures look better. A good musical implementation means music that synchronises and plays well with graphics in an aesthetic, dramatic, narrative and functional way.

Klevgränd has developed a middleware audio and music engine that focuses on adaptive music. It basically consists of two parts; an editor where the composer defines all sound, music and rules of how it can - and should - be play-backed and a pre-compiled library (one for each platform) to be used for implementing the composer’s work.

Who should and can use AudioCue?

AudioCue is targeting two types of professionals: composers/music producers creating adaptive music, and developers for implementing and using it in real applications.

A composer/music producer who is used to working in a digital environment (a DAW, like Logic, Pro-Tools or Cubase) will have no problem understanding the concepts of AudioCue and can easily start creating adaptive music. Any developer can integrate AudioCue into their application in a few simple steps.

Johan Sundhage, the founder of the AudioCue Engine, used to describe it like follows: The purpose of the AudioCue playback engine is to make the music sound as if there actually were real musicians interpreting and performing a song, fully comparable to how a live theatre orchestra would do it; when the actor reaches a pre-defined line in the script, the bandleader cues the orchestra to move on to the next piece in a musical and nice-sounding way without breaking the tempo.

×
Narkoswebben

Flashbaserad webbsida för barn som ska in på operation och sövas med narkos. Klevgränd har gjort sitemotor, ljud och backend.

Klient: Ambient Media för Astrid Lindgrens Barnsjukhus

Narkoswebben

×